Holyoke Public Library
250 Chestnut Street - Holyoke, MA 01040
413-420-8101


  Catalog     Website   Manage Your Account     Kids Catalog

Nuestros Senderos Project Update / Actualización del Proyecto Nuestros Senderos

Thank you to all who contributed to the Nuestros Senderos Project.  In the coming months, project staff will be processing the many family photos shared by contributors in preparation for making these available online.  Classes at HCC and the University of Puerto Rico will be involved in creating the bilingual online descriptions of these items. We will also be meeting with a few more families and individuals who have stories and other material to contribute.  These rich personal stories say so much about the city and those who live here—more than any report or data table can.
 
Gracias a todos los que contribuyeron al Proyecto Nuestros Senderos. En los próximos meses el personal del proyecto estará procesando las fotografías familiares compartidas por contribuidores, para que estén disponibles por el internet. Estudiantes de HCC y de la Universidad de Puerto Rico participarán en la creación de las descripciones bilingües por el internet. También nos reuniremos con más familias e individuos que contribuirán historias y otros materiales. Estas valiosas historias personales dicen tanto acerca de la ciudad y de aquellos que viven aquí—más de lo que puede decir cualquier reporte o tabla de datos.

All of these contributions have created the foundation of collection that will be available for use by the public to explore the history of Puerto Rican and Latino culture and society in Holyoke.  We hope to continue to build and share this collection in the coming months and years.


Estas contribuciones han creado la base para una colección que estará disponible al uso público para que se puedan explorar la historia de la cultura y sociedad puertorriqueña y latina en Holyoke. Esperamos continuar construyendo y compartiendo esta colección en los próximos meses y años.
 
Below are some scenes from the June exhibit from the project, Cada Familia Tiene una Historia/Every Family has a Story.  Most of these images are also on our Facebook page.  This portable exhibit can be viewed by appointment at the History Room and will be on display again at the Latino Pride Panel, October 18, 2017, at Holyoke Community College. For more information, please contact the History Room Archivist at (413) 420-8107.
 
A continuación se encuentran escenas del proyecto en la exhibición de junio, Cada Familia Tiene una Historia/Every Family Has a Story. La mayor parte de estas imágenes se encuentran también en nuestra página de Facebook. Esta exhibición portable se puede visitar por cita en el Salón de Historia (History Room) y estará exhibida nuevamente en el Panel de Orgullo Latino (Latino Pride Panel), el 18 de octubre del 2017, en Holyoke Community College. Para más información, por favor comuníquese con la Archivista del Salón de Historia (History Room Archivist) al (413)-420-8107.


PARA PUBLICACIÓN INMEDIATA
Holyoke, Massachusetts
12 de Julio 2016
 
La Sala de Historia y Archivos de Holyoke recibe
Concesión de Patrimonio común para recaudar historias de familias Latinas

[Scroll down for English]
 
La Sala de Historia y Archivos de Holyoke de la Biblioteca Pública de Holyoke ha recibido una beca de $12,000 de la Fundación Nacional para las Humanidades para financiar "Nuestros Senderos y Nuestras Vidas en Holyoke.” La Beca de Herencia Común es una de las únicas tres concedidas en Massachusetts, y treinta y ocho a nivel nacional. El programa fue creado para preservar y poner a disposición “los registros históricos y artefactos actualmente escondidos en áticos y sótanos de las familias” y “para celebrar y ampliar el conocimiento del pasado de la comunidad latina y de las diversas historias de sus miembros.”


El enfoque del proyecto de La Sala de Historia y Archivos de Holyoke son las historias de la comunidad latina en Holyoke, tanto como la cultura latina en Holyoke hoy.  La Directora del proyecto y Archivista de la Sala de Historia Eileen Crosby señala que gran parte de la historia reciente de la ciudad puede ser  contada a través de las experiencias de las familias e individuos locales. “Pero poco de esta experiencia ha sido recogida o conservada . Esto significa que la historia de la diáspora puertorriqueña en Holyoke, así como las  historias de la vida de otros latinos en Holyoke, es difícil de investigar. Las generaciones futuras sabrán sus propias historias familiares, pero si no se recogen la historia más grande se perderá.


El núcleo del proyecto será un "Día de la Digitalización " de la comunidad que se llevará a cabo en Enlace de Familias el sábado, 24 de septiembre del 2016. En estos eventos, miembros del público serán invitados a traer una selección de sus propios materiales históricos - fotografías, cartas, recuerdos de historia familiar, álbums de fotos, etc., para escanearlos digitalmente sin costo alguno. Después del escaneo, los participantes recibirán sus documentos originales junto con una copia digital. Una segunda copia digital pasará a la colección permanente de la sala de la historia para el uso en la investigación por parte del público. Estos formarán el núcleo  de una nueva colección digital en línea sobre la historia latina de Holyoke.


Después de estos eventos de escaneo, la biblioteca tendrá un evento público destacando algunas de las historias familiares que se haya colectado en el año anterior. Los participantes en los días de digitalización tendrán la oportunidad de contar sus propias historias, colaborando en una exposición de la historia de sus familias. Académicos de la cultura latina y puertorriqueña colocarán esas historias familiares  en el amplio  contexto histórico del país. El Centro de Estudios Puertorriqueños en Hunter College (CENTRO), con quienes  la biblioteca tiene una relación de colaboración, ofrecerá conocimientos especializados, asesoramiento y apoyo académico para el proyecto. Manuel Frau-Ramos, el editor y director de El Sol Latino, fundador del Proyecto Cultural Puertorriqueño y miembro de la junta de directores de la biblioteca, anticipa que el proyecto será "un ejemplo excepcional de lo que puede lograrse a través de la colaboración entre el CENTRO y la biblioteca pública de Holyoke".

Individuos y organizaciones con interés en el proyecto o preguntas pueden contactar a la Archivista de la Sala de Historia de Holyoke Eileen Crosby al (413) 420-8107.
 
 
PREGUNTAS FRECUENTES
Nuestros Senderos y Nuestras Vidas en Holyoke
Dia de digitalización comunitaria
Sábado, 24 de septiembre del 2016:  10:00 am – 3:00 pm
Enlace de Familias
 

P: ¿Tengo que venir al Día de Digitalización de la Comunidad para que mis fotos se incluyan en la colección?
R. Sí. Este es un proyecto basado en eventos, por lo que debe asistir al evento para que sus fotos sean escaneadas y incluidas en la colección digital.

P. ¿Puedo llevar mis fotos en anticipación? ¿Puedo enviarle mis fotos por correo electrónico ? ¿Puede otra persona llevar mis fotos al evento en vez de mí?
R. No. contribuyentes están obligados a completar y firmar el papeleo que nos da permiso para incluir sus fotos en la colección digital y proporcionar información acerca de sus fotografías. La documentación de la asistencia de miembros de la comunidad en este evento histórico es una parte importante del proyecto, por lo que queremos que usted esté presente para ser parte de la experiencia!

P. ¿Qué pasa si no puedo asistir a el Día de Digitalización de la Comunidad el 24 de septiembre?
R. Por favor, póngase en contacto con nosotros en la Biblioteca Pública, Sala de Historia en Holyoke para programar una cita o averiguar más sobre otro evento de escaneo comunitario: (413) 420-8107.

P. ¿Qué pasa si tengo más de cuatro artículos para compartir?
R. Debido a limitaciones de tiempo, tenemos que limitar a cuatro fotos o documentos por cada persona. Sin embargo, habrán  voluntarios serviciales  para ayudarle en la selección de cuatro fotos para contribuir si trae más que eso.

P. ¿Qué tipo de fotos o documentos debo llevar?
R. Usted está invitado a traer cuatro fotos o documentos que son importantes para usted y que usted sienta que son representativos de usted, su familia y / o su comunidad. Los documentos o fotos pueden ser viejos o nuevos; formal o instantáneas. Fotos son bienvenidas: reuniones familiares, ocasiones especiales, instantáneas, fotografías del lugar de trabajo, bodas, servicio militar, etc. Los documentos pueden incluir cartas, billetes de avión, invitaciones de boda, certificados de nacimiento o matrimonio antepasado, menús u otro material de negocios  latinos y otros artículos que no contengan información privada. Contribuyentes no deben traer fotos o artículos de prensa, que no se pueden compartir en línea debido a restricciones de derecho de copia.

P: Todas mis fotos son digitales. ¿Puedo contribuir algunas de estas?
R. Nosotros preferimos tener grabados originales, pero si se puede traer fotos digitales en un USB / memoria, podemos revisarlos. Usted obtendrá su tarjeta de memoria hacia atrás. No podemos tomar fotos de su teléfono.

P. Mis fotos están en marcos bajo vidrio. ¿Puedo llevarlas?
R. En el evento del 24 de septiembre, no podemos leer artículos o cualquier cosa más grande de 8,5 "x 11" enmarcado. Si usted tiene artículos enmarcados más grandes para contribuir, hable con Archivista de la Sala de Historia Eileen Crosby: (413) 420-8107.

P. ¿Es necesario pre-registrarse para el Día de digitalización de la Comunidad?
R. No, puede llegar sin registrarse anteriormente. Pero nos gustaría saber cuántas personas llegarán para planear el evento. Si va a venir, puede hacernos saber llamando al (413) 420-8107.

P. ¿Qué sucede realmente en el Día de Digitalización de la Comunidad?
R. Al llegar, se le pide  completar un formulario de inscripción con su información de contacto y firmar un documento que nos da el permiso no exclusivo para incluir sus fotos (y cualesquier  fotos o videos tomados durante el evento) en nuestra colección digital . También se le entregará una tarjeta de identificación numerada para ayudar a relacionar los datos de seguridad de sus fotos y papeles después del evento. A partir de ahí, se le pedirá que complete un formulario o Formulario de Documento/foto con información acerca de cada elemento que trajo consigo. Tenemos algunos voluntarios que le ayudarán a seleccionar las fotos y / o completar su papeleo, si es necesario. A continuación, puede tener sus fotos escaneadas; hablar por video sobre las fotos que trajo; tener un "recuerdo de la foto" tomada y consultar con archivistas profesionales sobre cómo cuidar de sus fotos familiares.

P. ¿Usted conservará la posesión de mis fotos?
R. No. Nosotros vamos a escanear sus fotos en su presencia y de inmediato se las devolveremos. También le daremos una tarjeta de memoria con los datos escaneados en élla.

P: ¿Cuánto tiempo tardaría todo eso?
R. Esperamos que usted tendrá que invertir de 30-45 minutos en el evento de digitalización. A pesar de que no se necesita mucho tiempo para escanear sus fotos, nosotros encontramos que la gente suele tomar algún tiempo para completar sus trámites y por lo general les gusta quedarse y mirar las fotos que otros colaboradores han traído.

P: ¿Tengo que hablar de mis fotos en el vídeo? ¿Tengo que tener mi recuerdo de la foto tomada?
R. No. La participación en cualquier aspecto del evento es totalmente opcional. Usted es bienvenido a simplemente mirar las fotos de otros contribuyentes y escuchar sus historias, si lo desea.

P. ¿Hay una tarifa?
R. Todo el evento es gratuito y abierto al público.

P. ¿Qué sucede después del evento?
R. En la primavera del 2017, habrá un evento público y gratuito en la Biblioteca Pública de Holyoke, donde algunos participantes exhibirán los materiales de historia familiar que trajeron para ser digitalizadas. Si desea que su familia sea incluida en esta exposición, por favor hable con la archivista de la Sala de Historia, Eileen Crosby (413) 420-8107. También habrán presentadores que hablarán sobre la historia de la diáspora puertorriqueña en los Estados Unidos y en Holyoke.


Además, las fotos que serán escaneas el 24 de septiembre se incluirán en las colecciones en línea de la Sala de Historia de Holyoke. Ellas deben ser visibles en línea en algún momento en el año 2017 y  serán anunciadas en la página web de la Sala de Historia de Holyoke y en la página de facebook del proyecto:
http://www.holyokelibrary.org/historylatino.asp
https://www.facebook.com/nuestrossenderosholyoke/

P. ¿Qué pasa si no tengo acceso al Internet?
R. Usted puede visitar la Biblioteca Pública de Holyoke, que tiene computadoras disponibles para  el uso público, o  puede venir a la Sala de Historia en el tercer piso de la Biblioteca para obtener ayuda en la visualización de las imágenes que haya aportado.

P. Tengo un montón de historia familiar, fotografías y documentos / o materiales relacionados con una organización  a la que pertenecía y  a no estoy seguro/a  qué hacer con ellas.
R. No dude en ponerse en contacto con la Archivista de la Sala de Historia, Eileen Crosby, al (413) 420-8107 para hacer una cita para hablar con ella. Ella puede asesorar sobre cómo almacenar los materiales y le informará sobre los esfuerzos en curso de la Sala de Historia para crear un archivo de la comunidad y para investir la diáspora puertorriqueña en Holyoke y la cultura latina en Holyoke.

12 July 2016
Holyoke, Massachusetts

The Holyoke History Room receives 
Common Heritage Grant to collect Latino Family History

 
The Holyoke History Room and Archives of the Holyoke Public Library has received a $12,000 grant from the National Endowment for the Humanities to fund "Nuestros Senderos: Our Journeys and Our Lives in Holyoke."  The grant is one of only three Common Heritage grants awarded in Massachusetts and thirty-eight nationwide.  These grants support efforts to  preserve and make available "historical records and artifacts currently hidden in family attics and basements" and "to celebrate and expand knowledge of [each] community’s past and the diverse histories of its members."

The focus of the Holyoke History Room's  project is the history of Holyoke's Latino families as well as Latino culture in Holyoke today.  Project Director and History Room Archivist Eileen Crosby notes that much of the city's recent history can be told through the experiences of local families and individuals. "But little of this experience has been collected or preserved. This means that the story of the Puerto Rican diaspora in Holyoke, as well as other stories of Latino life in Holyoke, are difficult to research.  Future generations will know their own family stories, but if these are not collected, the larger history will be lost."


The core of the project will be a Community Digitization Day"  that will take place at Enlace de Familias on Saturday, September 24, 2016.  At this event, members of the public will be invited to bring a selection of their own unique family history materials—photographs, letters, mementos, photo album pages, etc.—to be digitally scanned at no cost.  After the scanning, participants get their originals back along with a digital copy. A second digital copy will go into the History Room's permanent collection for research use by the public. These will form the core of a new online digital collection of Holyoke Latino History.

 
After the scanning event, the Library will host a public event highlighting some of the family histories gathered in the previous year. Participants in the digitization days will have a chance to tell their own stories by collaborating on displays of their families' histories.  Scholars of Latino and Puerto Rican culture will place those stories in broader historical context.  The Center for Puerto Rican Studies at Hunter College (CENTRO), with whom the Library has an ongoing collaborative relationship, will offer expertise, advice, and scholarly support for the project. Manuel Frau-Ramos, publisher and editor of El Sol Latino, founder of the Puerto Rican Cultural Project, and Library Board member, foresees the project as "an outstanding example of what can be accomplished through the partnership between CENTRO and the Holyoke Public Library."

Individuals and organizations with an interest in the project or questions are encouraged to contact Holyoke History Room Archivist Eileen Crosby at (413) 420-8107.

 FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
Q. Do I have to come to the Community Digitization Day  in order to have my photos included in the collection?
A.  Yes. This is an event-based project, so you must attend the event in order to have your photos scanned and included in the digital collection.
 
Q. Can I drop my photos off in advance? Can I email my photos to you? Can someone else bring my photos for me?
A. No. Contributors are required to complete and sign paperwork giving us permission to include their photos in the digital collection and providing information about their photographs. Documenting the attendance of community members at this historic event is an important part of the project, so we want you to be there to be part of that experience!

Q. What if I can’t make it to the Community Digitization Day on September 24?
A. Please contact us at the Holyoke History Room, Holyoke Public Library to schedule an appointment or find out about a later scanning event: (413) 420-8107.
 
 
Q.  What if I have more than four items to share?

A. Because of time limitations, we have to limit contributors to four photos or documents each. However, there will be helpful volunteers at the event who to assist you in selecting which four photos to contribute if you bring more than that. If you have a large collection and want to know how to contribute it to the archives, contact History Room Archivist Eileen Crosby at 413-420-8107.
  
Q. What kind of photos  or documents should I bring?

A. You are invited to bring four personal photos or documents that are important to you and that you feel are representative of yourself, your family and/or your community. They can be old or new; formal or snapshots. Any photos are welcome: family reunions, special occasions, snapshots, workplace photographs, weddings, military service, etc. Documents might include letters, airline tickets, wedding invitations, ancestors' birth or marriage certificates, menus or other material from Latino-owned businesses, and other items that do not contain private information. Photos and memorabilia from clubs, organizations, musical groups, and sports teams you or your family members have belonged to are also welcome. Contributors should not bring newspaper photos or stories, which cannot be shared online due to copyright restrictions.
 
Q. All my photos are digital.  Can I contribute any of these?
A. We prefer to have original prints, but if you can bring digital photos on a USB drive/memory stick, we can review them.  You will get your memory stick back.  We cannot take photos off of your phone. 
 
Q. My photos are in frames under glass.  Can I bring them?
A.  At the event on September 24, we cannot scan framed items or anything larger than 8.5" x 11".  If you have larger or framed items to contribute, talk to the History Room Archivist Eileen Crosby: (413) 420-8107.
 
Q.  Do I need to pre-register for the Community Digitization Day?
A. No, you may drop in.  But we would like to know how many people to plan for.  If you plan to come, you may let us know by calling us at (413) 420-8107. 
 
Q. What actually happens at the Community Digitization Day?
A. When you arrive, you will be asked to complete a Registration Form with your contact information and sign a release giving us non-exclusive permission to include your photos (and any photos or video taken of you during the event) in our digital collection. You will also be given a numbered nametag to help us match up your photos and paperwork after the event. From there, you will be asked to complete a PhotoForm or Document Form with information about each item you brought with you. We have some great volunteers who will help you select photos and/or complete your paperwork, if needed. You can then have your photos scanned; talk on video about the photos you brought; have a “keepsake photo” taken of you holding your photos; and consult with professional archivists on how to care for your family photos.

Q.  Do you keep my photos?
A. No. We scan your photos in your presence and immediately return them to you. We will also give you a memory stick with your scans on it.

Q.  How long does this all take?
A. We expect that you will need to spend at the event 30-45 minutes at the Digitization Event.  Although it doesn’t take long to scan in your photos, we find that people often take some time to complete their paperwork and usually like to linger and look at photos that other contributors have brought.

Q. Do I have to talk about my photos on video? Do I have to have my keepsake photo taken?
A. No. Participation in the video and keepsake photo stations at the event is totally optional. You are welcome to just come and look at other contributors’ photos and listen to their stories, if you wish.

Q. Is there a fee to have the archivists look at my photos?
A. The entire event is free and open to the public.
 
Q. What happens after the event?
A. In the Spring of 2017, there will be a free public event at the Holyoke Public Library where some participants will display the family history materials they brought to be digitized.  If you would like your family included in this exhibit, please talk to the Holyoke History Room Archivist, Eileen Crosby (413) 420-8107.  There will also be speakers who will talk about the history of the Puerto Rican diaspora in the United States and in Holyoke.
In addition, the photos you have scanned on September 24 be included in the Online Collections of the Holyoke History Room.  They should be visible online sometime in 2017 and that will be announced on the Holyoke History Room's webpage and on the project facebook page:
http://www.holyokelibrary.org/historylatino.asp
https://www.facebook.com/nuestrossenderosholyoke/

Q. What if I don’t have internet access?
A. You can visit the Holyoke Public Library, which has computers available for public use, or come to the History Room on the third floor of the Library to get assistance in viewing the images you contributed.
 
Q. I have a lot of family history photos and documents/ or materials related to an organization I belonged to  that I am not sure what to do with.
A. Feel free to contact the History Room Archivist, Eileen Crosby, at (413) 420-8107 and make an appointment to talk with her.  She can advise on how to store your materials and tell you about the History Room's ongoing efforts to create a community archive at the History Room  for research on the Puerto Rican diaspora in Holyoke and Latino culture in Holyoke.
Any views, findings, conclusions, or recommendations expressed in these project activities do not necessarily represent those of the National Endowment for the Humanities.